امکانات - تراکشن

اطلاعات کامل در خصوص تجهیزات کلینیک حاجی باقر

تراکشن

کشش ستون فقرات یا تراکشن یک روش درمانی است که از یک فشار طولی برای کشیدگی و ایجاد فاصله بین مهره‌های ستون فقرات و بافت‌های نرم اطراف آن استفاده می‌کند. کشش ستون فقرات معمولاً برای ستون فقرات در ناحیه گردن و کمر مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما امکان استفاده از آن برای ستون فقرات ناحیه قفسه سینه نیز وجود دارد. در این شرایط کشش یا ترکشن با استفاده از یک سطح نیرو یا وزن خاص و برای یک مدت زمانی مشخص با توجه به علائم و نشانه‌های مشکل فرد انجام می‌شود. برای مثال، کشش می‌تواند از چند دقیقه تا نیم ساعت بر روی بیمار با توجه به نیازهای درمانی وی انجام شود. علاوه بر این فشار یا وزن مورد استفاده به این منظور معمولاً به نسبت کم هستند و بیمار در طول این درمان احساس راحتی خواهد داشت.

• تاثیرات اصلی ناشی از کشش ستون فقرات به شرح زیر هستند:

• کاهش فشار وارد شده به ستون فقرات و کمک به جداسازی مهره‌ها از یکدیگر. انجام این کار می‌تواند به حرکت دادن مفاصل فاست در ستون فقرات کمک کند. علاوه بر این کشش ستون فقرات می‌تواند فضای بین مهره‌ای که اعصاب نخاعی از طریق آن از ستون فقرات خارج می‌شوند را افزایش داده و به این ترتیب التهاب اعصاب را کاهش دهد.
                  • افزایش تامین مواد مغذی مورد نیاز برای دیسک و عصب
                  • کاهش گرفتگی عضلات
                  • کشیدن عضلات و بافت‌های پیوندی موجود در مسیر ستون فقرات
                  • افزایش گردش خون
                  • کاهش حساسیت و درد در مفاصل ستون فقرات
                  • کشیدگی ستون فقرات و صاف شدن انحنای ایجاد شده در آن

در این شرایط مهم است که به دقت وضعیت بیمار توسط متخصص فیزیوتراپی مورد بررسی قرار گیرد تا به این ترتیب بتوان نوع کشش مناسب برای رفع مشکل بیمار را مشخص کرد. این شرایط به علائم و نشانه‌های مشکل فرد، شدت آسیب‌دیدگی و مرحله درمان، سابقه درمانی بیمار در گذشته و حال، و نیز عکس‌العمل بدن بیمار نسبت به فرآیندهای قبلی درمان بستگی دارد. هنگامی که این روش‌ها به دقت و به نحو مناسب برای بیمار انتخاب شده و توسط متخصص فیزیوتراپی بر روی فرد انجام شود، کشش ستون فقرات می‌تواند یک روش درمان موثر برای رفع مشکلات افراد باشد.

• کشش ستون فقرات یک روش موثر برای کاهش درد عصبی و ضعف در ناحیه دست‌ها و پاها در نتیجه آسیب‌دیدگی‌های ستون فقرات، وضعیت نامناسب مهره‌ها، پیشرفت شرایط مربوط به تخریب مفاصل، تنگ شدن کانال نخاعی و خشکی مفصل در ستون فقرات است.

برای مواردی که علائم مشکل در کوتاه‌مدت از بین بروند، به نظر می‌رسد کشش می‌تواند برای از بین بردن درد در مفاصل کمر و نیز درد گردن مناسب بوده، اما تاثیر ناشی از این درمان بهتر از سایر روش‌ها همچون حرکت‌های کششی یا درمان دستی مفصل نیست. برای موارد درد ناشی دیسک کمر یا آرتروز گردن که با گرفتگی عصب در ناحیه گردن همراه است، این شرایط می‌تواند محدودیت‌های خاص برای فرد ایجاد کند. تحقیقات انجام شده در این حوزه نشان می‌دهد در صورتی که درد و ناراحتی فرد کمتر از ۶۰ روز دوام و ماندگاری داشته و وجود مشکل از طریق اسکن ام آر آی تایید شود، در بسیاری از مواقع شرایط می‌تواند به خاطر تغییر وضعیت یک دیسک ایجاد شده و احتمالاً استفاده از روش کشش به صورت متناوب می‌تواند به رفع آن کمک کند. استفاده از روش متناوب می‌تواند به معنی وارد کردن فشار به میزان حداقل ۲۰ پوند در هر بار برای کمتر از ۱ دقیقه و سپس برداشتن فشار، استراحت دادن به ناحیه تحت درمان و تکرار این حرکت می‌باشد.

1. کشش دستی توسط متخصص فیزیوتراپی: در این حالت متخصص فیزیوتراپی از دست‌های خود برای وارد کردن فشار و کشش به مفاصل ستون فقرات استفاده می‌کند.
                2. کشش مکانیکی از طریق یک دستگاه کشش انجام می‌شود، این روش کشش اغلب زمانی استفاده می‌شود که به یک نیروی خاص و طولانی‌تر برای ایجاد کشش نیاز باشد.

امروزه مجموعه وسیعی از ابزارهای کشش برای درمان مشکلات ستون فقرات در ناحیه گردن مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از این دستگاه‌ها دارای تنظیمات کامپیوتری است و بر روی تخت ماساژ مخصوص که بطور معمول در مطب متخصصان فیزیوتراپی وجود دارد، انجام می‌شود. همچنین هزینه درمان با این روش به نسبت پایین است. ایده کشش بر اساس ریلکس کردن بدن با وارد کردن مقدار فشار کافی به ناحیه آسیب‌دیده می‌باشد. به هر حال، برای افرادی که دچار درد در ناحیه گردن یا بازو هستند، استفاده از این روش به سختی امکان‌پذیر می‌باشد. به همین خاطر در این شرایط فرد بر روی تخت دراز کشیده و در این حالت از کشش با سایر روش‌ها برای وی استفاده می‌شود.

بطور قدیمی کشش ستون فقرات به دو گروه دستی یا مکانیکی طبقه‌بندی می‌گردد. کشش دستی توسط فرد متخصص یا پزشک معالج بر روی بیمار انجام می‌شود. این شرایط در حالی است که تراکشن مکانیکی با استراتژی‌ها و ابزارهای مختلف بر روی بیمار انجام می‌گیرد. علاوه بر این کشش به دو صورت متناوب و ثابت بر روی ناحیه آسیب‌دیده امکان‌پذیر است. کشش متناوب نوع خاصی از کشش است که در آن از وارد کردن فشار به صورت متناوب برای بیمار استفاده می‌شود. این روش به صورت دستی یا مکانیکی امکان‌پذیر است. روش ثابت زمانی است که کشش برای یک دوره زمانی مشخص که معمولاً طولانی‌تر از ۳۰ دقیقه نیست، بر روی بیمار انجام می‌گیرد. با وجودی که امکان استفاده از این درمان به صورت دستی وجود دارد، معمولاً این روش به صورت مکانیکی بر روی بیمار انجام می‌شود تا به این ترتیب دستیابی به نیروی ثابت در طول فرآیند کشش امکان‌پذیر گردد.

کشش ستون فقرات گاهی اوقات باعث ایجاد درد و ناراحتی برای بیمار شده و این وضعیت گاهی اوقات از شرایط اولیه بیمار بدتر می‌باشد. علاوه بر این افراد مبتلا به پوکی استخوان و انواع خاص سرطان نباید از این روش درمان استفاده کنند. با وجودی که کشش ستون فقرات می‌تواند گرفتگی و خشکی کمر را برطرف کند، گاهی اوقات این درمان در عمل می‌تواند باعث اسپاسم عضلات شود. به این ترتیب متخصص فیزیوتراپی معمولاً از آمادگی لازم برای مواجه شدن با این شرایط و مشکلات احتمالی مربوط به آن در طول درمان و پس از آن برخوردار است. کشش ستون فقرات و تراکشن خطر بلندمدت برای فرد به همراه ندارد. برخی از عوارض جانبی این درمان می‌تواند در طول مدت درمان یا پس از آن ایجاد گردد. توجه داشته باشید کشش ستون فقرات برای همه افراد مناسب نیست. به همین خاطر پزشک معالج می‌تواند درباره مناسب بودن این درمان برای فرد تصمیم‌گیری نماید .