کمر درد در فیزیوتراپی

کمر درد

درمان کمر درد

یکی از شایع‌ترین بیماری‌هايي که بسياري از افراد جامعه با آن دست به گریبانند، درد کمر است. تقریبا تمام انسان ها در طول عمر خود حداقل یکبار دچار کمر درد می شوند و در بیش از نیمی از آنها این درد کمر باعث می گردد شخص چندین روز بر سر کار خود حاضر نشود.

گسترش روزافزون فناوری، تغییر شیوه زندگی، کم تحرکی، نشستن و ایستادن در وضعیت‌های نامناسب و…باعث ضعف ماهیچه‌های بدن به ویژه نواحی اطراف ستون فقرات شده و می‌تواند اثرات جانبی زیادی برسلامت جسمی و روان افراد بگذارد. گرچه این عارضه ممکن است درهرسنی اتفاق بیفتد، اما بیشتردر افراد بالای 45 سال دیده می‌شود.

بسیاری از اوقات یک حرکت اشتباه و ناگهانی باعث التهاب کمر شده و درد آن زندگی ما را مختل می‌کند. اسپاسم عضلات، دیسک کمر،تنگی کانال ستون مهره کمری و…ازجمله بیماری‌هاي شايع در ناحيه كمر است و درمان نیز بر اساس این تقسیم بندی صورت می پذیرد.

و می تواند شامل ترکیبی از داروهای مسکن یا ضد التهاب، ورزش درمانی و فیزیوتراپی، انواع تزریقات مختلف در عضلات و مفاصل ناحیه پشت ( برای دیسک مهره ای کمر و آرتروز مهره های کمر) و به ندرت جراحی ( در موارد دیسک شدید ) باشد.

کمردرد شدید پس از وقوع آسیب باید توسط یک فرد متخصص بررسی شود. عوامل خطر برای عارضه‌های جدی و خطرناک عبارت‌اند از کمردرد به همراه سرفه و ادرار کردن، از دست دادن کنترل روده‌ها و مثانه، ضعف در پاها و تب. این علائم نیاز به رسیدگی فوری پزشکی دارند.

کمر درد ممکن است به طور ناگهانی و کمتر از شش هفته (حاد) ایجاد شود، که ناشی از سقوط یا بلند کردن جسم سنگین باشد. کمر دردی که بیش از سه ماه طول می کشد (مزمن) کمتر از کمر درد حاد شایع تر است. اغلب کمر درد بدون علت خاصی ایجاد می شود  که پزشک می تواند با یک آزمایش یا عکس از کمر، علت آن را تشخیص دهد. شرایطی که معمولا با کمر درد مرتبط هستند

• فشار عضله یالیگامان

بلند کردن مکرر اجسام سنگین یا حرکتی ناگهانی ممکن است به عضلات کمر و رباط های نخاعی فشار وارد کند. اگر در وضعیت فیزیکی ضعیف هستید، فشار ثابت روی کمر ممکن است موجب اسپاسم عضلانی دردناک شود.

• دیسک های ترک خورده یا بیرون زده

دیسک ها به عنوان بالشت بین استخوان ها (مهره ها) در ستون فقرات عمل می کنند. مواد نرم در داخل یک دیسک می تواند پاره يا بیرون زده شود و بر روی يک عصب فشار وارد کند. با این حال، می توانید یک دیسک ترک خورده و یا بیرون زده داشته باشید که باعث کمر درد نشود. بیماری دیسک اغلب به طور تصادفی هنگام عکس گرفتن با اشعه ی ایکس از ستون فقرات به دلایل دیگر تشخیص داده می شود .

•  آرتروز

استئوآرتریت می تواند بر پایین کمر تاثیر بگذارد. در بعضی موارد، آرتروز در ستون فقرات می تواند منجر به محدود شدن فضای اطراف نخاع شود، وضعیتی که تنگی کانال نخاعی نامیده می شود.

• ناهنجاری قامتی

اگر انحناهای ستون فقرات غیر طبیعی باشد، ممکن است کمر درد رخ دهد. اسکولیوز، وضعیتی است که در آن ستون فقرات شما به یک طرف منحرف می شود، ممکن است منجر به کمر درد شود. اما معمولا فقط اگر اسکولیوز شدید باشد ایجاد می شود.

• پوکی استخوان

اگر استخوان های شما متخلخل و شکننده باشند، در مهره های ستون فقرات شکستگی های فشرده ای ایجاد می شود .

هر کسی می تواند به کمر درد دچار شود حتی کودکان و نوجوانان. تحقیقات هنوز ثابت نکرده است که چه چیزی باعث کمر درد می شود. با این حال، این عوامل ممکن است شما را در معرض خطر ابتلا به کمردرد قرار دهند:

سن

وزن زیاد

بیماری زمینه ایی

عدم فعالیت ورزشی

آرتروز و بعضی از سرطانها

عادات غلط در انجام امور روزانه

آسیب های ورزشی

• استراحت

پزشک به شما توصیه خواهد کرد تا در اولین فرصت ممکن، به فعالیت‌های روزمره‌ی خود ادامه دهید. تحقیقات جدید نشان داده‌اند که استراحت طولانی‌مدت می‌تواند موجب تشدید و طولانی شدن کمردرد شود.

• دارودرمانی

کمردرد را می‌توان به کمک مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن، ناپروکسن و ایبوپروفن درمان کرد. کرم‌های مسکن درد نیز می‌توانند مفید واقع شوند. برای دردهای شدیدتر، داروهای نیازمند نسخه نیز مورداستفاده قرار می‌گیرند.

• تزریقات

تزریق داروهای بی‌حسی و داروهای با پایه‌ی کورتیزون می‌تواند برای درمان برخی از انواع کمردرد مؤثر باشد.

•   تزریق PRP

درمان با پلاسمای غنی از پلاکت  : روشی برای بهبود کمردرد است و در برخی موارد می‌تواند درد کمر را به طور کامل برطرف کند. کمردرد مزمن که ناشی از گرفتگی یا کشیدگی عضلات یا تغییرات فرسایشی در کمر است، به خوبی به این روش درمان پاسخ می دهد.

• ازن‌تراپی

ازن تراپی روشی برای ترمیم رباط به شیوه‌ی غیرجراحی است و درد مزمن کمر را به طور دائمی برطرف می‌کند. تمام چیزی که برای برطرف کردن کامل درد کمر نیاز است، بازسازی کردن بافت‌های همبند می‌باشد.

• فیزیوتراپی

فیزیوتراپی موثرترین روش غیر جراحی در بهبود شرایط بیماران مبتلا می باشد فیزیوتراپی کمر بدون داشتن عوارض روش هایی مانند جراحی می تواند مشکلات بیمار را کاهش دهد. متخصص فیزیوتراپی از مدالیته های درمانی مانند لیزر ، منوال تراپی ، شاک ویو و اولتراسوند برای بهبود وضعیت بیماران مبتلا کمک می گیرد. فشار دیسک به اعصاب سبب تورم و التهاب ایجاد می‌کند که با تمرینات کششی فیزیوتراپی می توان این مشکل را تا حد زیادی کنترل کرد. تمرینات ورزشی کششی و تقویت که توسط فیزیوتراپیست تنظیم می شوند با تقویت عضلات ضعیف شده و کاهش فشار بر ستون مهره ها به کاهش و تسکین درد و سایر علائم بیماری کمک میکنند. آب درمانی و انجام تمرینات فیزیوتراپی در آب نیز بسیار مفید است. انجام تمرین در آب فشار بر دیسک ها را کاهش داده و از این طریق به تسکین درد کمک می کند. در صورتی که روش های ذکر شده نتوانند درد و علائم بیمار را کنترل کنند و شرایط بیمار بهبود نیابد جراحی با روش های متفاوتی انجام می گیرد.