مطالب تخصصی

پارگی رباط صلیبی جراحی یا فیزیوتراپی؟

پارگی رباط صلیبی

پارگی رباط صلیبی

 یکی از محققان مطالعات که در دانشگاه لاند استادیار و در بیمارستان هلسینگبرگ دکتر ارتوپد است می‌گوید: ما به مطالعات خود ادامه دادیم و این برای اولین بار است که پس از پنج سال به بررسی جراحی ACL و فیزیوتراپی پرداختیم. یافته‌ها در مجله پزشکی انگلیس به چاپ رسیده و از سال 2010 تغییری نداشته است. این ممکن است بسیاری از مردم را متعجب کند، زیرا ما تغییری در پدیده آرتروز مشاهده نکردیم.    که نتایج گروه تحقیقاتی از سال 2010 که در مجله پزشکی نیوانگلند به چاپ رسید، باعث هیجان شد و سوال‌های زیادی در رابطه با این که آیا ممکن است که به جراحی نیاز نباشد بیان شد. نیمی از بیمارانی که نمی خواستند جراحی ترمیمی انجام دهند، پنج سال قبل پس از مشاهده نشانه‌های بی‌ثباتی راحتی داشتند.

در این مطالعات، نشان داده شد که در بهبودی با فیزیوتراپی نسبت به بهبودی با جراحی، خطر آرتروز یا آسیب منیسک بیشتری وجود ندارد و همین تفاوتی در کارایی بیماران، میزان فعالیت، کیفیت زندگی، درد و سلامت کلی نیست. وی افزود: گزارشهای جدید نشان می‌دهد، تفاوت‌های زیادی در نتایج آنهایی که پیش از این عمل کردند، آنهایی که به تازگی عمل کردند و آنهایی که اصلا عمل نکردند وجود ندارد. پیام این تحقیقات برای پزشکانی که بیماران جوان و فعال با آسیب دیدگی‌های ACL را درمان می‌کنند، این است که بهتر است ابتدا به فکر توانبخشی باشیم تا این که سریع به جراحی فکر کنیم.

در سوئد ، سالانه 5000 نفر از آسیب دیدگی‌ ACL رنج می برند و بیشتر آنها جوانانی هستند که ورزش می‌کنند. مدارس درمانی زیادی وجود دارند و پزشکان سوئدی از درمان‌هایی استفاده می‌کنند که در جهت این تحقیقات است. طبق یک آمار بین‌المللی، تقریبا تمامی کسانی که آسیب دیدگی‌ ACL داشتند، جراحی کرده‌اند. در سوئد بیش از نیمی از این افراد جراحی کرده‌اند اما در جنوب سوئد ما سعی کردیم ابتدا از توانبخشی پیشرفته برای درمان استفاده کنیم. تحقیقات ما تایید می‌کند که بهتر است جراحی اولین و سریع‌ترین راه برای درمان نباشد. درمان طولانی اهمیت دارد با این وجود باید بیشتر مراقب گسترش آرتروز باشیم. گروه تحقیقاتی که مطالعات‌شان KANON نام دارد (درمان بدون جراحی ACL زانو) ، وارد مراحل دیگری شده است.

امسال قسمت دوم این مطالعات نیز شروع خواهد شد و بیماران پس از 10 سال که از آسیب دیدگی‌ ACL زانویشان می‌گذرند، مورد مطالعه قرار خواهند گرفت. ریچارد فروبل، همکاری با محققان دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه لاند را شروع کرده است تا جنبه‌های اقتصادی سلامت با شیوه‌های مختلف درمانی را بررسی کند. برای درمان زانو درد بدون جراحی میتوانید با ما در ارتباط باشید