سوزن خشک

در روش درمان با سوزن خشک درمانی سوزنی بسیار ظریف و باریک با هدف تحریک بافت های عضلانی و همبند به داخل پوست منطقه مورد نظر وارد می شود. آزاد سازی نقاط ماشه ای یکی از مهم ترین تاثیرات درای نیدلینگ است که به کاهش دردهای مزمن کمک می کند.

نقاط ماشه ای از مهم ترین دلایل بروز دردهای مزمن اسکلتی_عضلانی هستند که با این روش درمانی قابل درمان هستند. تفاوت طب سوزنی و درای نیدلینگ درای نیدلینگ هم در روش درمان و هم در توضیح مکانیسم عمل با طب سوزنی متفاوت است. فیزیوتراپیست ها در این تکنیک یک سوزن را با هدف درمان موضعی عضله و بافت همبند وارد بدن میکنند و چندین بار همان ناحیه را سوزن می زنند؛ در صورتیکه در طب سوزنی چندین سوزن بطور سطحی روی پوست زده می شود و معمولا به مدت حداقل ۲۰ دقیقه سوزن ها روی بدن می ماند.

انجام درای نیدلینگ چه حسی در فرد ایجادمیکند؟

معمولآ انجام آن بدون درد است ولی این  احتمال وجود دارد که فرد در حین

انجام درای نیدلینگ درد و سری خفیفی را در موضع  احساس کند.

سوزن اختصاصی

سوزن‌های استفاده شده در این شیوه یکبار مصرف است و باید پس از مصرف به‌صورت صحیح دفع شوند. دقت داشته باشید که سوزن‌ها حداقل یک استاندارد بین‌المللی مانند CE یا FDA  داشته باشند تا احتمال شکستن آن در بدن وجود نداشته باشد. باتوجه به نوع درد و تعداد عضلات درگیر با آن که در معاینه مشخص می‌شود، ممکن است بین یک تا حداکثر 20 سوزن در یک جلسه استفاده شود

طول درمان

این شیوه درمانی هم مانند همه تکنیک‌های درمانی به شرایط متعددی وابسته است. نوع درد، مزمن یا حاد بودن مشکل، شرایط روحی-روانی بیمار، رعایت کردن توصیه‌های درمانگر، انجام دادن ورزش‌های تجویز شده و… عواملی هستند که بر طول درمان تاثیر می‌گذارند. با توجه به مشکل و بیماری فرد و همچنین معاینه فیزیوتراپیست ممکن است ۳ الی ۴ جلسه درمان برای هر ناحیه نیاز باشد هرچند اکثر گرفتگی های عضلانی درهمان جلسه ی اول یا دوم بصورت کامل رفع می‌شوند. جلسات درای نیدلینگ معمولآ با فاصله  ۳ الی ۴ روز انجام می‌شود. شرایط بدن هر بیمار متفاوت است و بنابراین نمی‌توان مدت زمان لازم برای بهبود بیمار را به‌طور دقیق مشخص کرد. به هر حال، اکثر بیماران می‌توانند با بهبود چشمگیر شرایط خود پس از ۲ تا ۴ جلسه درمان مواجه شوند.

موارد استفاده از سوزن خشک در بیماری ها

• درد ناشی از استفاده بیش از حد از مفاصل
  • دردهای پس از عمل جراحی

موارد منع استفاده از سوزن خشک

• کودکان زیر ۱۲ سال و در سنین رشد نباید تحت درمان با این روش قرار بگبرند.
  • زنان باردار بخصوص در سه ماه نخست بارداری
  • افراد مبتلا به بیماری های روماتیسمی
  • ابتلا به بیماری های عفونی مزمن
  • افرادی که بیماری های عروقی مبتلا هستند.
  • افرادی که فشار خون کنترل نشده دارد.
  • افراد مبتلا به دیابت
  • افرادی با آسیب و زخم موضعی در منطقه درمان و افرادی که‌ به مدت طولانی یا دوز بالایی از داروهای ضد انعقاد خون مصرف می‌کنند.
  • دوران قاعدگی
  • بیماران مبتلا به اختلالات شناختی